منتورینگ چیست؟

منتورینگ را معمولاً به این صورت تعریف می‌کنند: یک رابطه‌ی حرفه‌ای که طی آن، یک شخص باتجربه و آگاه (منتور) به فرد دیگری کمک می‌کند تا مهارت‌ها و دانشش را در زمینه‌ی حرفه‌ای مشخصی ارتقا دهد.

به چه کسی منتور گفته می شود ؟

اگر این روزها مقاله‌های مربوط به حوزه‌های کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار را خوانده باشید، حتماً به اصطلاح «منتور» و «منتورینگ» برخورده‌اید. در این مقاله تلاش می‌کنیم تا چکیده‌ای از این مفهوم و وظایف منتور را برای شما بازگو کنیم.

منتور کیست؟

منتور شخصی است که دارای تجربه در یک زمینه‌ی تخصصی است و می‌تواند به شخص دیگری که تجربه‌ی کمتری در همان زمینه دارد کمک کند.

 

وظایف کلیدی منتور کدامند؟

شاید بتوان گفت مهم‌ترین وظیفه‌ای که یک منتور دارا است، هدایت کردن منتی در جهت و مسیر درست می‌باشد اما در عین حال لیستی از وظایف را می‌توان برای یک منتور حرفه‌ای در نظر گرفته که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

هدایت کردن منتی در مسیر درست
– همواره در دسترس باشد
– صداقت داشته باشد
– دید همه‌جانبه داشته باشد
– اشتباهات را گوشزد کند
– الهام‌بخش باشد
– به تصویر کشاندن مسیر و مقصد نهایی
– توانایی ترسیم رودمپ

 

منتورینگ چه مزایایی دارد؟

پژوهش‌ها نشان داده است که کسانی که از وجود منتور بهره برده‌اند، احساس رضایت بیشتری نسبت به شغل خود دارند. علاوه‌ براین، این افراد اغلب اوقات عملکرد بالاتری پیدا کرده‌اند، حقوق بالاتری می‌گیرند و روند پیشرفت‌شان در شغل سریع‌تر است.

نتیجه‌گیری

 

مدت مدیدی است که منتورینگ به عنوان ابزاری مهم برای رشد شغلی مورد توجه قرار گرفته است. بسیاری از روان‌شناسانِ شغلی همواره به افراد توصیه می‌کنند که یک منتور برای خود پیدا کنند، چه به صورت غیررسمی و چه در قالب برنامه‌های سازمان‌یافته. فارغ از اینکه منتور و فرد چطور به یکدیگر وصل شده‌ باشند، اخلاق چنین حکم می‌کند که رابطه‌ی آنها باید بر اساس رفتار حرفه‌ای و احترام برای هر دو طرف شکل بگیرد. منتورینگ یک فرآیند پویاست و بهره بردن از شبکه‌ای از منتورها باعث می‌شود تا فرد با چندین منتور که هر کدام در زمینه‌ای خاص تبحر دارند آشنا شود و از تجربیات‌شان استفاده کند. رابطه‌های موفق منتورینگ معمولاً به دوستی‌های قوی تبدیل می‌شوند که هر دو طرف از حمایت و تجارب یکدیگر بهره می‌برند.