در حال بارگذاری

بهینه سازی سایت

برای تحول،یک ایده کافیست
گروه کندیس

روال کار طراحی سایت

روال کار طراحی سایت

 

به طور کلی روال کار طراحی سایت در 6 فاز انجام می گیرد.

 

فاز اول : جمع آوری اطلاعات

اولین اقدام در طراحی یک وب سایت تعیین مشخصات ، نام دامنه و به طور کلی هدف از طراحی آن می باشد.

در این فاز که در واقع مهمترین مرحله می باشد موارد زیادی باید در نظر گرفته شوند تا به نوعی به حس و ظاهر سایت کمک نمایند. زیرا هدف از طراحی یک وب سایت معرفی شغل ، محصولات و اهداف خود به بازار است پس باید اطلاعات کاری ما در این مرحله با نهایت دقت جمع آوری شود تا بتوانیم تمام محصولات و خدمات و به نوعی اهداف کاری خود را برای بازار روشن نماییم.در این فاز بسیار مهم است که طراح سایت شما حرفه ی شما را به خوبی بشناسد و پس از آن با در نظر گرفتن همه ی جوانب ، یک سایت کارامد را برای شما طراحی نماید.

حال می پردازیم به مواردی که در این مرحله باید بررسی شوند:

  • هدف مشتری از طراحی سایت

اهداف متفاوتی از قبیل :گردآوری و نمایش اطلاعات یا ارتقای خدمات و یا فروش یک محصول می تواند باشد.

  • نشانه گیری مخاطبان سایت

در این مورد باید بررسی کنیم که مخاطبان سایت ما بیشتر چه قشری از جامعه هستند (از لحاظ سن ، جنسیت و…)، این امر در طراحی یک سایت متناسب با علایق بینندگان آن کمک شایانی می کند.

  • محتوای سایت

در این بخش بررسی می کنیم که مخاطبان سایت ما در واقع به دنبال چه نوع اطلاعاتی هستند : اطلاعات عمومی در مورد حرفه ی ما،کسب آگاهی از محصول ، آشنایی با خدمات و یا خرید محصول ما.

فاز دوم : برنامه ریزی

در این فاز زمان آن رسیده که اطلاعاتی که در فاز یک جمع آوری نمودیم در کنار هم قرار دهیم و به نوعی نقشه سایت را طراحی کنیم.در واقع نقشه سایت یک لیستی از موضوعات اصلی و موارد جانبی است که به محض اینکه کاربر وارد سایت می شود مطلع می گردد که چه اطلاعاتی را می تواند در وب سایت شما پیدا کند.فراموش نکنید که در این مرحله همواره باید تصویر مخاطب خود را در ذهنتان مجسم کنید.

فاز سوم : طراحی سایت

حال با استفاده از موارد بررسی شده تا این فاز شروع به طراحی سایت می کنیم.نشانه گیری مخاطبان سایت که پیشتر درباره ی آن صحبت کردیم در این مرحله بیشترین نقش را دارد.به عنوان مثال قالب و ظاهر یک سایتی که مخاطبان آن را نوجوانان تشکیل می دهند با یک سایتی که عمده مخاطبین آن صاحبان مشاغل هستند بسیار متفاوت است.

به عنوان بخشی از فاز طراحی،مولفه هایی مانند لوگوی شرکت و یا رنگ قالب سایت ( که برای قوی تر نشان دادن هویت حرفه ی ما دارای اهمیت است ) را در این بخش در نظر می گیریم.در طول مراحل طراحی عموما این فرصت به مشتریان داده می شود که نظرات خود را نسبت به طرح قالب یا بخش های مختلف سایت اعلام نمایند و در صورت نارضایتی از بخشی از سایت آن را به طراح خود اعلام کنند.در این فاز ارتباط دو طرفه ی طراح با مشتری بسیار مهم است تا در نهایت منجر به ایجاد یک وب سایت عالی و متناسب با نیاز و سلایق مشتری شود.

فاز چهارم : بهبود بخشی

در فاز بهبود بخشی، طراح سایت شروع به کدنویسی های مختلف در بخش های مورد نیاز می کند.به عنوان مثال زمانی که بخشی مورد دلخواه مشتری نیست و از طراح خواسته میشود تا آن بخش را اصلاح کند ، طراح از طریق کدهای برنامه نویسی این تغییرات را انجام می دهد و به عبارتی سایت را متناسب با نیاز مشتری بهبود می بخشد.

فاز پنجم : تست و تحویل سایت

در این مرحله، طراح سایت به تست نهایی و ایجاد آخرین تغییرات جزئی سایت می پردازد و آن را از تمامی جنبه ها بررسی کرده و ایرادات آن را به طور کامل برطرف می نماید.در نهایت بعد از انجام همه ی موارد اکنون زمان تحویل سایت به مشتری فرا رسیده است.

فاز ششم : نگهداری از سایت

اکنون که روال کار طراحی سایت به پایان رسیده است مرحله ی نهایی یعنی نگهداری از سایت به میان می آید.منظور از نگهداری ،در واقع همان به روز نگه داشتن سایت و قرار دادن مطالب ،خدمات و یا محصولات جدید در سایت می باشد.این فاز میتواند هم توسط طراح و هم توسط مشتری صورت پذیرد که تصمیم گیری نهایی آن با خود مشتری می باشد.

 

تصویر زیر نمودار کلی روال کار طراحی سایت را نمایش می دهد.

روال کار طراحی سایت